Ako pripraviť a zavádzať nemliečne príkrmy

Nemliečne príkrmy zavádzame od ukončeného 4. mesiaca, u plne dojčených prospievajúcich bábätiek po 6. mesiaci. Tradične ako prvý zavádzame zeleninový príkrm. Dieťa ho akceptuje lepšie, než keď zavedieme najprv sladké chute. Nie je však chybou začať podľa chuti dieťaťa alebo miestnych zvyklostí ryžovou či kukuričnou kašou alebo aj ovocným pyré.

Ako pripraviť a zavádzať nemliečne príkrmy

 

Zeleninový príkrm varte z jedného druhu zeleniny a podávajte ho na obed, zo začiatku vo forme predjedla, neskôr ako samostatný chod. Postupne použite rôzne druhy zeleniny a v priebehu 2 – 3 týždňov zmeňte na mäsovo-zeleninový príkrm.

Mäso podávajte 5 – 6× týždenne, namiesto mäsa je možné neskôr zvoliť raz týždenne aj varený vaječný žĺtok. Najvhodnejšie mäso je hydinové, králičie a jahňacie. Starším dojčatám podávame aj morské ryby 1× týždenne – losos, tuniak, treska. U alergikov sa ich podávaniu tiež nevyhýbame, sledujeme ale pozornejšie, či nevzniknú nežiaduce prejavy.

Zo zeleniny tekvicu, mrkvu, cuketu, brokolicu, zemiaky a špenát. Polievku alebo hustejší príkrm môžete obohatiť polovicou kávovej lyžičky kvalitného rastlinného oleja. Do príkrmu môžete pridať aj mokka lyžičku svetlej zápražky. Je potrebné dodržiavať výber akostnej zeleniny (Pozor na dusičnany v karotke a ostatnej zelenine!) a tiež hygienické zásady prípravy jedla. Vyberajte bio zeleninu, ale z overených zdrojov a čerstvú. Uvarenú porciu už znova neohrievajte a nepodávajte.

Ďalším zavádzaným príkrmom je tzv. ovocno-mliečny príkrm, ktorý zaradíme na desiatu (olovrant). Podávajte najprv len jeden druh ovocia, spočiatku, najmä u detí z alergických rodín, v podobe vareného ovocia (hrušky, jablká, slivky, marhule a banány) alebo v podobe mixovaného ovocného pyré. Okolo ukončeného 7. mesiaca stačí ovocie roztlačiť. Nový druh ovocia zavádzajte až po 3 – 4 dňoch. Neprisladzujte! Postupne nahraďte nevareným ovocím. K ovocnému pyré môžete pridať aj 1 sušienku a okolo 9. mesiaca aj nesladený biely jogurt. S pribúdajúcim vekom môžete zavádzať nové chute v podobe ďalších druhov ovocia a zeleniny.

Vedeli ste, že…

...výzkumy posledních let ukázaly, že riziko alergie a celiakie je menší, pokud se malé množství lepku zavádí mezi 4. až 7. měsícem (sušenka do ovoce, občas obilná kaše, jíška do zeleninové polévky). Výhodou je, když maminka v tomto období kojí.

 

Lepok v strave dojčiat

Nie je nutné obilnú kašu zavádzať ako posledný príkrm. Pri včasnejšom podaní sa lepšie navodí tolerancia voči podávanému lepku a pravdepodobnosť vzniku alergií a celiakie je nižšia. Kašu podávajte večer. Je možné striedať kašu ryžovú, kukuričnú a obilnú, pre staršie dojčatá je veľmi vhodná aj kaša pšenová alebo pohánková. Obilná kaša je nielen zdrojom energie, ale i vlákniny, vitamínov skupiny B a minerálnych látok. Priemyslovo vyrábané mliečne kaše sa pripravujú len pridaním vody, obsahujú už dojčenskú mliečnu výživu (mlieko). Pre nemliečne kaše, ktoré sú určené pre dojčené bábätká a pre deti s rizikom vzniku alergie, je možné na prípravu použiť okrem dojčenskej vody aj rôzne druhy mlieka – materské mlieko, hypoalergénne mlieko a pod. Kašu môžete podávať s ovocím alebo so zeleninou, okolo 9. mesiaca aj s jogurtom.

Strava s kúskami

Predpokladom je, že dieťa, ktorému už narástli prvé zúbky, je schopné samo sedieť, vie jesť bez problémov lyžičkou a je schopné podanú stravu rozhrýzť. Potraviny už nemixujte, ale ovocie a varenú zeleninu roztlačte vidličkou a mäso nakrájajte na drobné kúsky. Dieťa by už malo jesť 5× denne. Ráno má obyčajne mlieko, na desiatu ovocné pyré s jogurtom, na obed mäsovo-zeleninovú polievku alebo zemiaky, ryžu alebo cestoviny s kúskami mäsa a zeleninou. Na olovrant má opäť mlieko a večer obilnú kašu s ovocím alebo so zeleninou. Dojčené deti začínajú s kúskami o niečo neskôr. Podávajte jedlo častejšie a v menších porciách. Nie je ale vhodné odkladať pevnú stravu až po prvých narodeninách, často potom môžu odmietať jesť nerozmixované kúsky potravy.

Tvaroh zavádzajte z dôvodu vysokého obsahu bielkovín až po roku života

Rada odborníka

Čo určite nie! Dieťaťu rozhodne nepodávajte žiadne tvrdé kúsky, ako sú napr. orechy, nevarená mrkva, pukance, bobule – celé čučoriedky, ríbezle, brusnice. Hrozí nebezpečenstvo vdýchnutia či udusenia. Do roka nepodávame čerstvý med, hlavne kvôli obsahu botulotoxínu.

Chcem papať sám!

Okolo 10. – 12. mesiaca sa dieťa pri kŕmení snaží spolupracovať. Chce si ohmatať jedlo, ktorého kúsok už vie uchopiť medzi palec a ukazováčik, a najradšej by sa kŕmilo samo, čo ale ešte nie je možné. V tom období ponúknite dieťaťu, aby si dávalo do úst maličké kúsky jedla. Vhodné sú kúsky mäkkého ovocia (banány, hrušky, marhule, slivky) alebo varenej zeleniny (karotka, zemiak). Ďalej tiež rozvarené cestoviny, kúsky mäsa alebo rožok s maslom. Podávané kúsky by však nemali byť väčšie než plod čerešne. Dieťa by pri jedle malo sedieť, aby nedošlo k vdýchnutiu potravy. Pripravte sa na vyššiu spotrebu šatstva a podbradníkov, ale obidvom to určite prinesie veľa zábavy.

 

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme čo najskôr to bude možné. Vzorky našich výrobkov nezasielame.

Chránené službou reCAPTCHA | Ochrana súkromia | Zmluvné podmienky

Nastavenie cookies

Uloženie preferencií používateľa naprieč webovými stránkami
Štatistika a analýza správania používateľa
Oslovování s nabídkou produktů a propojení se sociálními sítěmi
Uložiť nastavenie

Táto stránka používa cookies. Viac informácií o spracovaní vašich osobných údajov na ich základe a o vašich právach nájdete v Informácii o spracovaní osobných údajov prostredníctvom cookies a iných webových technológií. Nižšie môžete udeliť súhlas so spracovaním osobných údajov na účely uloženia preferencií používateľa naprieč webovými stránkami, štatistiky a analýzy správania používateľa, oslovovania s ponukou produktov a prepojenia so sociálnymi sieťami. Ak chcete rozsah spracovania obmedziť, môžete tak učiniť v Nastavení Cookies.