Čo by sme mali vedieť o lepku?

Lepok áno, či nie? To je veľmi diskutované téma. Prečo aj nie, keď v populácii stále narastá počet ľudí s alergiou na lepok a v súvislosti s tým aj tých, ktorí sú odkázaní na náročnú bezlepkovú diétu. Lepok tiež vyvoláva diskusie o tom, či a odkedy by ho mali v strave začať prijímať deti.

Čo by sme mali vedieť o lepku?

Mal by lepok byť súčasťou príkrmov?

Jednoznačne áno! Najnovšie výskumy potvrdzujú, že nie je vhodné odkladať zavedenie lepku do stravy až po 8. mesiaci alebo dokonca až po dosiahnutí jedného roka. Naopak, začať s ním zoznamovať dieťa medzi 4. a 7. mesiacom sa ukazuje byť vhodnou prevenciou proti vzniku alergie na lepok a celiakiu.

Zaujímavé fakty o lepku:

  • Lepok sa nachádza v žite, jačmeni a ovse.
  • Vhodnou cestou, ako začať s lepkom, je pridať trochu zápražky do zeleninovej polievky.
  • Ďalšou možnosťou je pripraviť obilnú kašu s ovocím.
  • Odporúčame taktiež naše hotové kašičky Sunárek s obsahom ovocia a obilnín, ktoré sú vhodné od ukončeného 6. mesiaca.

Ako začať s lepkom?

Najjednoduchšie je, keď do mäsovo-zeleninového príkrmu či polievky pridáte minimálne množstvo zápražky alebo rozdrvenú detskú sušienku do ovocného príkrmu. Taktiež môžete vášmu drobčekovi pripraviť 1× týždenne kašu, a to tak, že budete striedať kašu s obsahom lepku, napr. krupicovú, s kašou, ktorá ho neobsahuje, ako napr. ryžová alebo kukuričná. Kaše je najlepšie podávať večer. Obilná kaša je nielen zdrojom energie, ale aj vlákniny, vitamínov skupiny B a minerálnych látok.
Mliečnu kašu pre dojčatá a malé deti pripravíte jednoduchým pridaním vody, keďže tieto produkty už obsahujú dojčenskú mliečnu výživu. V prípade nemliečnych kaší, vhodných pre dojčené bábätká a pre deti s rizikom vzniku alergie, je možné na prípravu okrem dojčenskej vody použiť aj rôzne druhy mlieka ako materské, hypoalergénne a ďalšie. Kaše je možné podávať s ovocím a okolo 9. mesiaca môžete začať pridávať taktiež biely jogurt.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Jód

Jeho hlavnou úlohou v ľudskom organizme je účasť na tvorbe hormónov štítnej žľazy, čím sa podieľa na jej normálnej činnosti. Jód urýchľuje metabolizmus živín a prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy. Jeho nedostatok môže zhoršovať kvalitu kože, vlasov, nechtov a zubov. Na význame získava predovšetkým v tehotenstve, keď hrá nezastupiteľnú rolu pri vývoji nervového tkaniva plodu vrátane mozgového. Jeho nedostatok pri vývoji plodu v budúcnosti je možné len ťažko nahradiť.

Zdroje: Morské ryby a riasy, jodizovaná soľ, minerálne vody s obsahom jódu, špenát, zemiaky.

 

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky