Dojčenie: tá najlepšia výživa aj citové puto na celý život

Dojčenie je úžasná vec. Vášmu bábätku poskytuje všetko, čo potrebuje na správny štart do života. A to nielen potrebnú výživu, ale aj lásku, ochranu a starostlivosť. Tieto vzácne momenty medzi vami vytvárajú silné puto, ktoré vydrží po celý život.

Dojčenie: tá najlepšia výživa aj citové puto na celý život

Pripomeňme si hlavné výhody dojčenia a materského mlieka pre vaše dieťatko:

  • Poskytuje všetko potrebné na zdravý vývoj a rast.
  • Napomáha správnemu vývoju imunitného systému, chráni pred hnačkovým
    ochorením a uľahčuje priebeh infekčných ochorení.
  • Materské mlieko je ľahko stráviteľné a znižuje tak častosť výskytu brušnej koliky a
    hnačky.
  • Znižuje riziko syndrómu náhleho úmrtia novorodencov (SIDS).
  • Prispieva k zdravému psychickému vývoju a upevňuje väzbu medzi matkou a
    dieťaťom.
  • Prispieva k prevencii rozvoja civilizačných chorôb, najmä potom obezity, diabetu a
    hypertenzie.

Dojčenie má výhody aj pre vás:

  • Vďaka nemu môžete svoje dieťa nakŕmiť kedykoľvek a kdekoľvek.
  • Pomáha vám získať späť predtehotenskú hmotnosť.
  • Znižuje riziko vzniku rakoviny vaječníkov a pŕs.
  • Znižuje riziko vzniku osteoporózy.

Ako dlho dojčiť?

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dojčiť najmenej šesť mesiacov. S prvými príkrmami je možné však začať už od štyroch mesiacov veku. Nižšie nájdete ďalšie výživové odporúčania pre vaše dieťa počas prvého roku života.

Od štyroch mesiacov veku

Vaše dieťa by sa malo postupne začínať zoznamovať s najrôznejšími druhmi potravín. Začnite preto do výživy okrem mlieka zavádzať aj ďalšie potraviny. Ak spočiatku nebude vaše dieťa tieto pokusy prijímať s nadšením, vôbec nevadí, dojčenie či náhradná dojčenská výživa zatiaľ plnohodnotne postačia. Ďalej je vhodné začať aj so zavádzaním potravín, ktoré sú potenciálne alergénne. Dojčenie nielenže vaše dieťa ochráni pred rozvojom alergií, ale navyše mu pomôže vytvoriť si toleranciu na nové potraviny.

Od šiestich mesiacov veku

Materské mlieko už nebude vášmu dieťatku na výživu plnohodnotne stačiť. Je preto potrebné začať so zavádzaním pevnej stravy, najmä potom so zeleninou, ovocím, mäsom, cereáliami a ďalšími potravinami vhodnými pre dojčatá.

Dojčenie si užívajte naplno. Je to najkrajšie obdobie s vaším dieťatkom

Hoci dojčenie má veľa výhod, býva pre mamičky, najmä potom tie čerstvé, z času na čas stresujúce. V týchto chvíľach je dobré si uvedomiť, že na to nie ste sama, veď podobné pocity prežívajú všetky mamičky. Dôležité je zachovať pokoj a dať všetkému čas. Snažte sa dojčiť v pokojnom prostredí a tak, aby vám to bolo pohodlné. Nezabúdajte ani na seba, na svoje potreby, a dbajte na to, aby ste mali dostatok spánku. Životnú energiu budete vo svojej role mamičky potrebovať naozaj každý deň. A keby sa vám aj napriek tomu všetkému dojčenie zdalo ako neuveriteľne náročné, vedzte, že naň raz budete spomínať s láskou ako na jedno z najkrajších období v živote. Veď práve v tomto čase si vy a vaše dieťatko vytvárate silné puto, ktoré medzi vami zostane už po celý život.

Sprievodca dojčením

Získejte praktického průvodce jednoho z nejdůležitějších období každé maminky.

Gratulujeme!

Brzy už se o kojení a jednom z vůbec nejdůležitějších období každé ženy dozvíte vše podstatné.

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Mliečny tuk

Kľúčová zložka materského mlieka s vysokým obsahom mastných kyselín. Mliečny tuk je zdrojom energie a vitamínov A, D, E a K. Obsahuje celý rad bioaktívnych látok, ktoré sa vyskytujú najmä v jeho vrchnej vrstve, tzv. lipoproteínovej membráne (MFMG). Spoločnosti Hero sa podarilo vyvinúť unikátnu receptúru s obsahom mliečneho tuku. Ten nájdete vo všetkých našich produktových radoch.

Tuky

Najbohatší zdroj energie a nezastupiteľná zložka bunkových membrán. Tuky sú zdrojom esenciálnych mastných kyselín a sú dôležité na vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K. Slúžia ako izolačná vrstva organizmu proti tepelným stratám. Dodávajú strave plnosť a chuť. Z výživového a zdravotného hľadiska by mali v strave tvoriť 25 až 35 % s prevahou rastlinných tukov nad živočíšnymi. Živočíšne tuky obsahujú väčšinou vyšší podiel nasýtených mastných kyselín a mávajú tuhú konzistenciu. Rastlinné tuky majú vyšší podiel mono- a polynenasýtených mastných kyselín. Označujú sa ako oleje a sú tekuté.

Zdroje: Plnotučné mlieko a mliečne výrobky, tučné mäso, rastlinné a živočíšne tuky, materské mlieko.

Najbohatší zdroj energie a nezastupiteľná zložka bunkových membrán. Tuky sú zdrojom esenciálnych mastných kyselín a sú dôležité na vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K. Slúžia ako izolačná vrstva organizmu proti tepelným stratám. Dodávajú strave plnosť a chuť. Z výživového a zdravotného hľadiska by mali v strave tvoriť 25 až 35 % s prevahou rastlinných tukov nad živočíšnymi. Živočíšne tuky obsahujú väčšinou vyšší podiel nasýtených mastných kyselín a mávajú tuhú konzistenciu. Rastlinné tuky majú vyšší podiel mono- a polynenasýtených mastných kyselín. Označujú sa ako oleje a sú tekuté.

Zdroje: Plnotučné mlieko a mliečne výrobky, tučné mäso, rastlinné a živočíšne tuky, materské mlieko.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. Ďakujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky