Učíme sa stravovacím návykom

Na začiatok nie je na škodu pripomenúť si ono okrídlené „čo sa zamladi naučíš, v starobe akoby si našiel“. S učením detí stravovacím návykom je dobré začať včas. A majte na pamäti, že ste to vy, rodičia, kto v tomto procese hrá zásadnú rolu.

Učíme sa stravovacím návykom

Zjednodušene povedané, vašou úlohou je trpezlivou a, ak je to možné, zábavnou formou ukázať dieťaťu, že stravovanie a svet jedla je plný zaujímavých farieb a chutí, ktoré stojí za to poznávať. Spoločne!

Čomu sa pri učení sa správnym stravovacím návykom radšej vyhnúť:

  • Nepridávajte do detského jedla soľ. Vaše deti vám za to raz poďakujú.
  • Detské jedlo neslaďte. Ak tak urobíte, vaše dieťa to bude vyžadovať zakaždým. Prebytok cukru v detskom organizme zabraňuje vstrebávaniu vápnika a minerálov dôležitých pre vývoj dieťaťa a má taktiež vplyv na kazivosť zubov.
  • Neučte vaše dieťa na čipsy, hranolčeky, hamburgery či podobné fastfoodové jedlo. Tieto potraviny obsahujú príliš veľa soli a nasýtených mastných tukov, ktoré zaťažujú organizmus, a sú taktiež jednou z hlavných príčin obezity.
  • Neučte vaše dieťa na džúsy. Obsahujú príliš veľa cukrov a prázdnych kalórií, t. j. majú vysokú energetickú hodnotu, ale veľmi nízku výživovú.

Čo robiť pre rozvoj správnych stravovacích návykov:

  • Poskytnite vášmu dieťaťu čo najpestrejšiu ponuku ovocia a zeleniny.
  • Pri príprave jedál buďte kreatívni – hrajte sa s farbami a tvarmi.
  • Pripravujte vášmu dieťaťu 5 jedál denne.
  • Dbajte na to, aby sa denný príjem mlieka vášho dieťaťa pohyboval
    od 300 do 500 ml.
  • Dôležitá je pravidelnosť stravovacieho režimu.

Základy správneho stolovania

Možno to bude znieť konzervatívne, ale na spoločnom stolovaní proste záleží. Ak teda chcete, aby vaše dieťa bralo jedlo vážne, jedzte spoločne a urobte z tejto chvíle niečo výnimočné. Vaše dieťa sa tak bude cítiť súčasťou niečoho dôležitého, a navyše tak súčasne napomáhate upevňovať rodinné väzby.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Sacharidy

Rýchly a ľahko dostupný zdroj energie pre organizmus. Na príjme energie zo sacharidov je plne závislá funkcia mozgu. Hlavným sacharidom materského mlieka a takisto mliečnej dojčenskej výživy je laktóza. Tá sa tiež, okrem probiotickej vlákniny (oligosacharidov), nachádza v počiatočnej mliečnej výžive ako jediný sacharid (cukor). Sacharidy sú tiež hlavným zdrojom energie v pokračovacej mliečnej výžive a mliečnej výžive pre batoľatá.

Tuky

Najbohatší zdroj energie a nezastupiteľná zložka bunkových membrán. Tuky sú zdrojom esenciálnych mastných kyselín a sú dôležité na vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K. Slúžia ako izolačná vrstva organizmu proti tepelným stratám. Dodávajú strave plnosť a chuť. Z výživového a zdravotného hľadiska by mali v strave tvoriť 25 až 35 % s prevahou rastlinných tukov nad živočíšnymi. Živočíšne tuky obsahujú väčšinou vyšší podiel nasýtených mastných kyselín a mávajú tuhú konzistenciu. Rastlinné tuky majú vyšší podiel mono- a polynenasýtených mastných kyselín. Označujú sa ako oleje a sú tekuté.

Zdroje: Plnotučné mlieko a mliečne výrobky, tučné mäso, rastlinné a živočíšne tuky, materské mlieko.

 

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky