Výživová poradňa

Tu sa dozviete všetko potrebné o detskej výžive a stravovanie Nenajdete-li odpověď na vaši otázku, neváhejte se obrátit na naše odborníky.

Máte otázku?

Vaša otázka

  • Je správne nútiť dieťa do jedla?

    Určite nie. Majte na pamäti, že to chce čas a napokon, keď toho vaše dieťa zje menej pri jednom jedle, pre to budúce bude o niečo hladnejšie a pravdepodobne toho zje zas o niečo viac. Pri jedle buďte trpezliví, s deťmi jedzte pomaly, pekne jeden hlt po druhom.

  • Čo mám robiť, keď moje dieťa odmieta konkrétne jedlo?

    Zlaté pravidlo hovorí: nevzdávajte to. Pri zavádzaní nových potravín sa ako dobré riešenie ukazuje ponúknuť ich jeden deň a vrátiť sa k nim za ďalšie dva dni a potom znovu a znovu. Výskumy hovoria o tom, že po 8 pokusoch deti väčšinou nové potraviny prijmú za svoje. Ďalším dôležitým aspektom je fakt, že tým najlepším príkladom pre svoje dieťa ste vy sami. Pokiaľ mu teda niečo nechutí, ukážte mu sami, aké je to dobré a uvidíte, že sa k vám časom pridá. Áno, sú prípady, keď neobľúbenosť konkrétnej potraviny alebo jedla jednoducho neprelomíte. Neostáva nič iné, než si priznať porážku. No aj v tomto prípade je dobré vedieť, že zo všetkých týchto rozmarov deti nakoniec vyrastú. Možno budete sami poznať príklad toho, ako sa z nenávideného jedla z detstva stalo v dospelosti to najobľúbenejšie.

  • Čo si mám predstaviť pod nezdravými stravovacími návykmi u detí a aké sú ich riziká?

    Neodporúča sa jedlá soliť, a to kvôli nadmernému zaťažovaniu obličiek a následnému riziku vysokého krvného tlaku. Takisto prisladzovanie potravín predstavuje „potravinovú pascu“. Deti si zvyknú na chuť sladkého a budú ju v ďalšom živote vyžadovať. Navyše, rafinovaný cukor negatívne ovplyvňuje vstrebávanie vápnika a ostatných minerálnych látok a ďalšou jeho obeťou sa stanú detské zúbky. Maškrty typu hranolčekov, chipsov a hamburgerov predstavujú nadmerný príjem soli a energie vo forme nežiaducich nasýtených tukov. V dôsledku toho vznikajú nezdravé potravinové návyky, ktoré už nie je možné odstrániť. Navyše, ich pravidelné a nadmerné jedenie výrazne prispieva k rozvoju obezity. Takisto by dojčatá a batoľatá nemali namiesto vody konzumovať 100 % džúsy, ani v koncentrovanej forme, pretože svojím vysokým obsahom cukrov falošne zasycujú a vedú k neprospievaniu a tiež sú zdrojom prázdnej energie a môžu viesť k detskej obezite.

  • Ako účinne bojovať proti obezite od batoľaťa až do 6 rokov?

    Skvelou prevenciou proti rozvoju detskej obezity je pestrá strava a dávkovanie úmerné veku, najlepšie 5× denne. Čo najviac obmedzte zdroje prázdnej energie, t. j. predovšetkým sladené nápoje, fastfood a cukrovinky. Z času na čas odmeňte dieťa za to, že správne je, či už drobným darčekom, spoločnou hrou, výletom a pod. Neučte deti, že sladkosť je odmena ani žiadne zobanie medzi jedlami. Na tom sa dohodnite aj s prarodičmi! Dbajte na pitný režim, ktorý sa v súvislosti s vekom pohybuje od 1 do 1,5 l denne. Kontrolujte vypitý obsah a vyhýbajte sa kolovým a sladeným sýteným nápojom aj prisladzovaným ovocným džúsom. Radšej ich nahraďte vodou a čajom. V prípade nadváhy dieťaťa po druhom roku života sa o prechode na polotučné mlieko poraďte so svojím pediatrom. Upravte stravovacie návyky všetkým členom rodiny a učte dieťa kultúre stolovanie. Zapojte dieťa do fyzickej aktivity, denne aspoň hodinu. Obmedzte čas pred televízorom alebo počítačom na maximálne 1 hodinu denne. Pokiaľ má vaše dieťa sklon k obezite, uberte 10 % z podávanej porcie a o ďalšom postupe sa poraďte s pediatrom.

  • Prečo je mlieko pre batoľa také dôležité?

    Vo veku 1 až 3 rokov by deti mali denne vypiť 300 – 500 ml mlieka, čo sú asi dva poháre. Mlieko dodáva organizmu predovšetkým vápnik potrebný na stavbu kostí a zubov. Jeho denná potreba u batoľaťa je 500 mg. Pritom platí, že 70 % vápnika zo stravy pochádza z mlieka a 20 % z mliečnych výrobkov (jogurty, syry, tvaroh). Dostupnosť vápnika z mlieka je niekoľkonásobne vyšší než z cereálií, strukovín a zo sóje. Ďalej je mlieko zdrojom plnohodnotných bielkovín a tuku pre zabezpečenie zdravého vývoja a rastu. Do 2 až 3 rokov podávajte deťom výhradne plnotučné mlieko. Pre tento vek sú celkom nevhodné nízkotučné mlieka. Výnimkou sú deti s obezitou, vysokým cholesterolom, ale aj deti z rodín s výskytom vysokého cholesterolu či s vysokým rizikom ochorenia srdca a ciev. V týchto prípadoch je potrebné poradiť sa s pediatrom. V posledných rokoch sa v mliečnej výžive batoliat do popredia dostávajú priemyselne vyrábané mlieka pre batoľatá. Tie sú vhodné najmä pre deti, ktoré nepatria medzi veľkých jedákov, pijú veľa mlieka alebo odmietajú mäso.

  • Ako začať u batoľaťa pestovať správne stravovacie návyky?

    Zamerajte sa na to, aby jedálny lístok vášho batoľaťa bol dostatočne pestrý, a to tak chuťou, ako aj tvarov, farieb a vôní. To všetko podnecuje záujem detí o jedlo, predovšetkým o to, ktoré ešte nepoznajú. Podávajte rôzne druhy ovocia a zeleniny. Je preukázané, že druh stravy, ktorú si dieťa osvojí v tomto období, bude vyhľadávať aj v neskoršom veku. Naopak, jednostranná a málo rozmanitá strava môže byť zdrojom nedostatočného prísunu niektorých živín. Dôležité je tiež dbať na správne stolovanie a stravovacie návyky. Dieťa máme viesť k stravovaniu u stolu, v detskej stoličke a nie „za pochodu“. Učíme ich, že jedlo je spoločný rituál, na ktorý je vymedzený určitý čas. Ako najlepší vzor pre utváranie správnych stravovacích návykov je vhodné využiť spoločný rodinný obed alebo večeru.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. Ďakujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky