Začíname s pevnou stravou

Rovnako ako my dospelí, túžia aj malé deti poriadne sa do jedla zahryznúť. Či už hovoríme o ovocí, zelenine, alebo mäse. Vaše dieťa už dobre pozná rozličné chute, zatiaľ však iba vo forme kašičky. Najvyšší čas na pevnú stravu.

Začíname s pevnou stravou

Nie je možné spoľahlivo povedať, kedy presne s pevnou stravou začať. Každé dieťa sa vyvíja po svojom a takisto je v inom momente pripravené na svoj prvý kúsok pevnej stravy. Dôležitú rolu v tomto smere hrá psychomotorický vývoj. Všeobecne je možné povedať, že dieťa je pripravené na pevnú stravu, keď už samo sedí, vie používať lyžicu, uchopiť jedlo pomocou palca a ukazováka a je schopné ďasnami jedlo rozžuvať.

Ako s pevnou stravou začať?

Začnite malými mäkkými kúskami, ktoré bude môcť vaše dieťa pohodlne uchopiť prstami a následne rozžuvať v puse. Ponúkajte pestrú škálu potravín, a to z pohľadu konzistencie, chutí, farieb a vôní. Snažte sa zaujať čo najviac zmyslov, jedlo potom bude vaše dieťa oveľa viac baviť. Vhodnými potravinami na zoznamovanie dieťaťa s pevnou stravou sú mäkšie druhy ovocia, ako napr. banány či avokádo. Ďalej taktiež cestoviny, na kúsky nakrájaný žĺtok z vareného vajca, varené kuracie mäso, mleté hovädzie a morčacie mäso.

Slovník zloženie

Jód

Jeho hlavnou úlohou v ľudskom organizme je účasť na tvorbe hormónov štítnej žľazy, čím sa podieľa na jej normálnej činnosti. Jód urýchľuje metabolizmus živín a prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy. Jeho nedostatok môže zhoršovať kvalitu kože, vlasov, nechtov a zubov. Na význame získava predovšetkým v tehotenstve, keď hrá nezastupiteľnú rolu pri vývoji nervového tkaniva plodu vrátane mozgového. Jeho nedostatok pri vývoji plodu v budúcnosti je možné len ťažko nahradiť.

Zdroje: Morské ryby a riasy, jodizovaná soľ, minerálne vody s obsahom jódu, špenát, zemiaky.

 

Sodík a draslík

Oba prvky sa podieľajú na prenose nervových impulzov. Draslík je ďalej nevyhnutný pre správnu činnosť svalov, najmä srdcového. Stimuluje duševnú činnosť a prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy. Zvýšený prísun sodíka hrá negatívnu rolu pre reguláciu krvného tlaku a súčasne kladie zvýšené nároky na srdcovú činnosť. Preto by sa ľudia s vysokým krvným tlakom, srdcovým ochorením či obezitou mali jeho vyššiemu príjmu, resp. kuchynskej soli (NaCl) radšej vyvarovať. Deťom do 3 rokov sa neodporúča soliť vôbec a na dochutenie stravy radšej použiť vhodné bylinky.

 Zdroje sodíka: Mäso, ryža, soľ, mliečne výrobky, kyslá kapusta, údeniny.

Zdroje draslíka: Špenát, zemiaky, orechy, sója, ovsené vločky, obilniny, mäso, ryby, strukoviny, zelenina.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky