Zdravé stravovacie návyky detí

Otázky a odpovede

Zdravé stravovacie návyky detí

Odkedy sa deťom začína vyvíjať chuť?

Deti vnímajú rôzne chute, už keď sú v brušku. Zhruba od 6. mesiaca tehotenstva dokážu vďaka svojim chuťovým pohárikom rozlíšiť, či je plodová voda sladká, horká, alebo kyslá. Ostatne, prostredníctvom plodovej vody sa deti zoznámia s chuťami všetkého, čo v tehotenstvo jete aj pijete. Pomerne neznámym faktom je, že čerstvo narodené deti majú zhruba o tisíc chuťových pohárikov viac než dospelí, konkrétne obdivuhodných 10 000. Žiadnym prekvapením preto nie je, že dojčené deti bezpečne poznajú rozdiel medzi materským a umelým dojčenským mliekom a takisto rozoznávajú všetky chuťové nuansy materského mlieka. Platí tak, že prostredníctvom materského mlieka môžete svojmu dieťatku sprostredkovať celý rad silných chuťových zážitkov.

Odkedy deti rozpoznávajú vône?

Deti majú veľmi dobre vyvinutý čuch už pri narodení. Ten ich taktiež neomylne vedie k prsiam matky. Podľa vône deti taktiež spoľahlivo rozoznajú materské mlieko od mlieka cudzej mamičky.

Je pravda, že deti milujú sladké už od narodenia?

Áno, už v brušku deti jednoznačne preferujú sladkú chuť. Tomu je taktiež prispôsobené materské či dojčenské mlieko, ktoré je sladkasté. Avšak to, že vaše deti preferujú sladké, neznamená, že by ste ho mali v strave uprednostňovať aj vy. Práve naopak. Nápoje podávajte výhradne nesladené a čo sa týka príkrmov a pevnej stravy, je najlepšou cestou pestrosť. Sladké jedlá si, samozrejme, vaše deti zamilujú, ale nepreháňajte to s nimi.

Vedeli ste, že…

deti v brušku dokážu rozpoznať sladké chute a prirodzene k nim inklinovať? Preto by ste mali naopak v strave uprednostňovať nedosladzované potraviny, a tak predchádzať vzniku závislosti od sladkého.

Je pravda, že dojčené deti prechádzajú na príkrmy a pevnú stravu lepšie než tie nedojčené?

Je možné povedať, že to tak je skôr preto, lebo vďaka dojčeniu poznajú deti celý rad chutí, ktoré sa v umelej strave nevyskytujú. V každom prípade sa tento rozdiel veľmi rýchlo zmazáva. V oboch prípadoch je kľúčom k úspechu pevná vôľa a schopnosť vytrvať v skúšaní nových potravín a chutí, pokým si ich deti neobľúbia.

Aké potraviny sú vhodné na prvé príkrmy?

S príkrmami začíname okolo 6. mesiaca veku a tým najlepším, čo deťom môžeme dať, sú zeleninové a ovocné kaše. Buďte kreatívni, stále skúšajte nové a nové varianty. Chuťová pestrosť je pre správny rozvoj stravovacích návykov rozhodujúca. Rozhodne nič nevzdávajte pri prvom neúspechu. A taktiež deti nenúťte do jedla, iba im ho skazíte a návrat bude trvať dlhšie.

Odkedy môžem do detskej stravy začať pridávať kúsky?

Obvykle je dobré s nimi začať medzi 7. a 8. mesiacom veku. Kúsky musia byť naozaj malé, pretože vaše dieťatko bude nekompromisne pľuť späť všetko, čo bude príliš veľké alebo tvrdé na žuvanie. Kúsky sú dobré hneď z niekoľkých dôvodov. Napomáhajú rozvíjať žuvanie a hryzenie, bez ktorého sa nezaobídeme po zvyšok života, a navyše sa vďaka nim deti naučia brať si jedlo ručičkami. To rozvíja samostatnosť a jedlo sa tak stáva väčšou zábavou. Pre kúsky sa najviac hodí používať varenú zeleninu a kúsky mäsa alebo mäkšie druhy čerstvého ovocia, napríklad banány a hrušky.

Môžu malé deti jesť korenené jedlá?

Jednoznačne áno! Dôležité je, aby vaše dieťa jedlo dobre a nemalo ťažkosti s trávením. Potom sa nie je čoho báť a môžete začať pridávať čerstvé bylinky. Svojmu dieťatku tak pripravíte nové chuťové zážitky, ktorých sa už nemôže dočkať.

Je dôležité dodržiavať konkrétne poradie pri zavádzaní nových potravín?

Poradie nie je dôležité, podstatné je ponúkať širokú škálu chutí a textúr, najmä potom ovocie a zeleninu, aby sa vaše dieťa naučilo mať rado čo najširšiu škálu potravín. Aspoň spočiatku nemiešajte viac druhov ovocia a zeleniny dokopy, aby sa dieťa naučilo poznať jednotlivé potraviny oddelene. Odporúča sa začať zeleninou a až potom pridať ovocie. To je totiž sladké a deti si naň rýchlo zvyknú a môžu potom odmietať zeleninu.

Aj keď vám dieťatko odmieta jedno vybrané jedlo, pokiaľ vytrváte, už asi na ôsmykrát mu môže zachutiť. A to predsa za tú zdravú brokolicu stojí. Hlavne buďte trpezliví a nikam sa neponáhľajte.

Je dobré nútiť dieťa do jedla?

Určite nie. Majte na pamäti, že to chce čas, a nakoniec, keď toho vaše dieťa zje menej pri jednom jedle, nabudúce bude o niečo hladnejšie a pravdepodobne toho zje zase o niečo viac. Pri jedle buďte trpezliví, s deťmi jedzte pomaly, pekne jedno sústo po druhom.

Čo mám robiť, keď dieťa odmieta konkrétne jedlo?

Zlaté pravidlo hovorí: nevzdávajte to. Pri zavádzaní nových potravín sa ako dobré riešenie ukazuje ponúknuť ich jeden deň a vrátiť sa k nim za ďalšie dva dni a takto to opakovať. Výskumy hovoria o tom, že po 8 pokusoch deti väčšinou nové potraviny prijmú za svoje. Ďalším dôležitým aspektom je fakt, že tým najlepším vzorom ste pre svoje dieťa vy sami. Ak mu teda niečo nechutí, ukážte mu sami, že je to dobré a uvidíte, že sa k vám časom pridá. Áno, sú prípady, keď neobľúbenosť konkrétnej potraviny alebo jedla proste neprelomíte. Nezostáva nič iné, než si priznať porážku. Aj v tomto prípade je však dobré vedieť, že zo všetkých týchto rozmarov deti nakoniec vyrastú. Možno sami poznáte príklad toho, ako sa z nenávideného jedla v detstve stalo to najobľúbenejšie v dospelosti.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Sodík a draslík

Oba prvky sa podieľajú na prenose nervových impulzov. Draslík je ďalej nevyhnutný pre správnu činnosť svalov, najmä srdcového. Stimuluje duševnú činnosť a prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy. Zvýšený prísun sodíka hrá negatívnu rolu pre reguláciu krvného tlaku a súčasne kladie zvýšené nároky na srdcovú činnosť. Preto by sa ľudia s vysokým krvným tlakom, srdcovým ochorením či obezitou mali jeho vyššiemu príjmu, resp. kuchynskej soli (NaCl) radšej vyvarovať. Deťom do 3 rokov sa neodporúča soliť vôbec a na dochutenie stravy radšej použiť vhodné bylinky.

 Zdroje sodíka: Mäso, ryža, soľ, mliečne výrobky, kyslá kapusta, údeniny.

Zdroje draslíka: Špenát, zemiaky, orechy, sója, ovsené vločky, obilniny, mäso, ryby, strukoviny, zelenina.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky