Úžasný svet jedla

Počas prvých mesiacov života dieťaťa je najlepšou a najvyváženejšou stravou materské mlieko. Zdravé donosené dieťa je možné dojčiť do konca 6. mesiaca veku. Ak vaša strava a životný štýl zodpovedajú zásadám dojčiacej matky, môžete si byť istá, že dieťaťu poskytujete to najlepšie, čo práve potrebuje.

Úžasný svet jedla

Zhruba od pol roka veku dieťaťa prestáva materské mlieko, resp. dojčenské mlieko stačiť. Preto je potrebné začať mliečne dávky doplňovať zeleninovými, mäsovými a ovocnými príkrmami, kašami a ďalšími výrobkami detskej výživy.

Všetko je o chuti

Detská strava by mala byť predovšetkým pestrá, zdravá a primeraná veku dieťaťa. Dbajte na to, aby suroviny boli tej najvyššej kvality, do jedálneho lístka zaraďujte dostatok ovocia a zeleniny a dávajte prednosť potravinám, ktoré zodpovedajú hygienickým normám. Svojmu dieťatku podávajte potraviny pestrej chuti, lebo chuť je jedným z hlavných kritérií, ktoré sa podieľajú na rozvoji správnych stravovacích návykov.

Dôležité zásady správnej výživy:

  • Dojčite čo najdlhšie, ideálne do ukončeného 6. mesiaca veku.
  • Pokračujte v dojčení aj po zavedení nemliečnych príkrmov.
  • Odborníci neodporúčajú podávať neupravené kravské mlieko počasprvých troch rokov života.
  • Pri príprave pokrmov dbajte na vhodný výber kvalitných surovín.
  • Ovocné či iné pokrmy a šťavy neprisladzujte.
  • Do pokrmov nepridávajte kuchynskú soľ.
  • Raz pripravené mlieko či pokrm už znovu neohrievajte a nepodávajte.
  • Kaše a iné pokrmy s obsahom lepku nepodávajte deťom mladším ako 17 týždňov.Naopak, od 17. do 26. týždňa by sa dieťa s lepkom malo stretnúť.
  • Vždy presne dodržujte návod na prípravu a neprekračujte odporúčané dávkovanie.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Sodík a draslík

Oba prvky sa podieľajú na prenose nervových impulzov. Draslík je ďalej nevyhnutný pre správnu činnosť svalov, najmä srdcového. Stimuluje duševnú činnosť a prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy. Zvýšený prísun sodíka hrá negatívnu rolu pre reguláciu krvného tlaku a súčasne kladie zvýšené nároky na srdcovú činnosť. Preto by sa ľudia s vysokým krvným tlakom, srdcovým ochorením či obezitou mali jeho vyššiemu príjmu, resp. kuchynskej soli (NaCl) radšej vyvarovať. Deťom do 3 rokov sa neodporúča soliť vôbec a na dochutenie stravy radšej použiť vhodné bylinky.

 Zdroje sodíka: Mäso, ryža, soľ, mliečne výrobky, kyslá kapusta, údeniny.

Zdroje draslíka: Špenát, zemiaky, orechy, sója, ovsené vločky, obilniny, mäso, ryby, strukoviny, zelenina.

Vápnik

Najčastejšie zastúpený minerál v našom tele, najmä v kostiach a zuboch. Jeho nízky príjem v strave detí má negatívny dopad na mineralizáciu kostí. Veľký význam hrá aj pre zaistenie svalovej činnosti, srdcovej akcie a prenos nervového vzruchu.

Zdroje: mlieko, mliečne výrobky, listová zelenina, strukoviny.

Vitamíny

Patria medzi esenciálne (nenahraditeľné) zložky výživy. Organizmus si ich nedokáže vytvoriť sám, preto musí byť súčasťou pestrej stravy. Dôležité sú pre zdravý rast a vývoj organizmu. Hrajú zásadnú rolu v procese trávenia a metabolizmu makronutrientov. Sú zodpovedné za biochemické reakcie, ktoré v organizme prebiehajú. Každý vitamín má svoju nezastupiteľnú špecifickú funkciu. Rozlišujeme dve skupiny vitamínov podľa ich rozpustnosti na rozpustné v tukoch (A, D, E a K) a vo vode, medzi ktoré sa radia vitamíny skupiny C, B až B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B6, B12, kyselina pantoténová, niacín, biotín a kyselina listová.

Vláknina

Zložka stravy, ktorá nie je ďalej rozkladaná v tráviacom systéme. Delí sa na vlákninu rozpustnú  a nerozpustnú. Nachádza sa v ovocí a zelenine, obilninách, najmä celozrnných produktoch,  a strukovinách. Jej hlavnou úlohou v organizme je pozitívny vplyv na trávenie. Prispieva k zvýšeniu objemu stolice, k lepšiemu pohybu čriev a prechodu potravy tráviacim traktom.  

Zdroj: ovocie, zelenina, obilniny, strukoviny.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. Ďakujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky