Pravidlá zdravej životosprávy detí alebo učíme sa láske k jedlu

Prvé roky života dieťaťa sú úžasné dobrodružstvo plné poznávania nových vecí. Takisto je tomu aj s jedlom. Deti sa nerodia so žiadnym návodom, ktorý by im dopredu vravel, čo im bude a nebude chutiť. Táto vlastnosť sa vyvíja práve v počiatočnom období života.

Pravidlá zdravej životosprávy detí alebo učíme sa láske k jedlu

My rodičia tak máme jedinečnú príležitosť učiť naše deti na tejto úchvatnej ceste láske k dobrému jedlu v celej jeho pestrosti. Chce to zas a znovu skúšať nové chute, farby, tvary a nikdy neprestať rozvíjať chuťové poháriky našich detí.

Tak takto chutí život

Túžba poznávať nové chute sa u detí začína naplno rozvíjať od 6. mesiaca a trvá zhruba do 2 rokov života. Spoločne s tým sa učia veľa nových vecí, ako napríklad že jedlo patrí do pusy, a nie na tie krásne nové šatôčky alebo snáď na podlahu.

 

Rozvíjame u detí lásku k dobrému jedlu

Učiť deti láske k jedlu a správnym stravovacím návykom nie je nič zložité. Ide o úplne prirodzený proces, ktorý je nám daný už od samotných počiatkov civilizácie. Chce to len dať si prácu a premýšľať, či je vaša ponuka potravín a jedál dostatočná alebo či už nie je na čase prísť v strave s niečím novým. A stále majte na pamäti, že pre vaše deti ste vy tým najväčším príkladom.

  • Nenúťte ihneď dieťaťu jedlo, ktoré odmieta. Nebuďte naštvaní, keď vášmu drobčekovi hneď po prvýkrát nezachutí tá skvelá brokolica, s ktorou ste sa tak narobili. Dajte čas tomu, než mu ju budete ponúkať znovu. Je veľmi pravdepodobné, že si ju v krátkom čase priam zamiluje.
  • Ponúkajte čo najširšiu paletu chutí, konzistencií, farieb aj tvarov. Kreativita a variabilita sú dôležité faktory, ktoré u detí významne napomáhajú rozvíjať lásku k jedlu.
  • Učte deti na nesladené nápoje a jedlá. Cukor povzbudzuje ďalšiu chuť na sladké a tomuto návyku sa neskôr ťažko odvyká. Navyše je hlavnou príčinou tvorby zubného kazu.
  • Mlieko, ovocie a zelenina sú významnými zdrojmi potrebných živín, najmä potom vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. A ak vaše dieťa miluje ovocie, je to skvelá správa, len dbajte na pravidelné a poctivé čistenie zubov, keďže ovocie je taktiež veľkou zásobárňou prírodných cukrov.
  • Soľ do detského jedálneho lístka nepatrí. Vo väčšom množstve príliš zaťažuje obličky. Denný príjem soli u detí do 7 mesiacov veku by nemal presahovať 1 g. Navyše jej pravidelný príjem u malých detí neúmerne zvyšuje toleranciu, čo znamená aj väčšie zdravotné riziká v podobe postupne sa zvyšujúcej konzumácie soli.
  • Dbajte na to, aby jedlá, ktoré deťom pripravujete, neboli bez chuti. Nebojte sa pridať štipku čerstvých byliniek či korenia. Deťom tak pripravíte ďaleko silnejší chuťový zážitok.
  • Nezabúdajte, že vaše dieťa poznáva a začína mať rado potraviny a jedlá, ktoré jete vy. A tak čím pestrejšia bude vaša strava, tým širší register chutí si vypestuje aj vaše dieťa.

Slovník zloženie

Zinok

Urýchľuje biochemické procesy v organizme, je dôležitý pre metabolizmus makroživín (sacharidov, tukov, bielkovín) a mastných kyselín. Má funkciu štruktúrnu a regulačnú. Nezastupiteľnú rolu hrá v rozvoji poznávacích funkcií a syntéze bielkovín. Prispieva k správnemu vývoju kostí, vlasov, nechtov
a pokožky. Dôležitý je takisto pre rozvoj zraku a imunitného systému. Svoju rolu zohráva aj v činnosti žliaz s vnútornou sekréciou a zvyšuje syntetickú činnosť pečene. V neposlednom rade chráni bunky pred oxidatívnym stresom a podieľa sa na procese ich delenia.

Zdroje: Mäso, mlieko, mliečne výrobky, rybie mäso, zelenina, pšeničné klíčky, droždie, semená tekvíc.

Železo

Je súčasťou krvného farbiva hemoglobínu a podieľa sa tak na prenose kyslíka. Od neho závisí, koľko kyslíka sa dostane do mozgu, srdca a ostatných dôležitých orgánov vrátane svalov. Pri jeho nedostatočnom príjme môže dochádzať k málokrvnosti, čo je jeden z najčastejšie sa vyskytujúcich deficitov aj u malých detí. Ďalej prispieva k posilňovaniu imunitného systému a rozvoju poznávacích funkcií u detí. Takisto sa podieľa na procese delenia buniek. Jeho dostatočný príjem je možné zaistiť výhradne pestrou a pravidelnou stravou.

Zdroje: Červené mäso, vnútornosti, listová zelenina, žĺtok, strukoviny, ryby, brokolica, celozrnné produkty.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. Ďakujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky