Vitamíny pre tehotné a dojčiace matky

Základom jedálneho lístka tehotnej ženy by mali byť čerstvé a dobre stráviteľné potraviny a čistá voda. Ako však bábätko v brušku rastie, potrebuje na správny vývin aj niektoré dôležité stopové prvky, ktoré si berie od vás. Aké sú najvhodnejšie vitamíny pre tehotné?

Vitamíny pre tehotné a dojčiace matky

Strava je základ
Tehotná žena by mala dodržiavať zásady dobrej životosprávy a zvýšenú pozornosť venovať potravinám, ktoré môžu byť v tehotenstve nebezpečné. Pretože však ani zdravým jedlom nie sme schopné do tela vždy dostať potrebné množstvo niektorých vitamínov nevyhnutných pre vývoj bábätka, je možné užívať ich ako výživový doplnok.

Vitamíny v tehotenstve

Kyselina listová (vitamín B9)

Odporúča sa začať s užívaním už v období plánovania tehotenstva, a to aj niekoľko mesiacov. Kyselina listová v prvom trimestri znižuje riziko vývojových chýb plodu a pomáha predchádzať rázštepu chrbtice.

Horčík – Magnézium

Ako spoznáte, že vášmu telu chýba horčík? Začnú vás trápiť kŕče. Pri prvých príznakoch preto užívajte magnézium, najčastejšie dostupné vo forme tabliet. Bábätko potrebuje na vývoj svalov, nervov a kostí horčíka skutočne veľa, preto ho môžete užívať aj ako prevenciu, aby ste sa nepríjemným nočným kŕčom v lýtkach vyhli.

Omega-3 mastné kyseliny

Bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú k správnemu vývoju mozgu a nervovej sústavy bábätka, sú ryby, preto sa odporúča zaraďovať do jedálneho lístka až dve porcie týždenne. Dajte si však pozor, ryba nesmie byť surová. O tom, ktoré ryby sú ideálne, píšeme v článku Čo nejesť v tehotenstve alebo nevhodné potraviny.

Železo

Krvné testy v treťom trimestri môžu odhaliť nedostatok železa. Nie je sa čoho desiť. V tomto období je mierna forma anémie celkom normálna a zvýšený príjem železa pre vás bude aj dobrou prípravou na pôrod. Lekár vám železo predpíše, ale môžete do svojho jedálneho lístka zaradiť aj potraviny bohaté na železo. Je to najmä červené mäso, orechy a strukoviny.

Obdobím tehotenstva sa však dopyt vášho tela po vitamínoch nekončí, preto by ste mali zvýšiť príjem vitamínov aj vo fáze dojčenia.

Vitamíny pre dojčiace ženy
Komplikované pôrody s vyššou krvnou stratou vyžadujú pokračovať v užívaní železa. Pokiaľ vám nevyhovujú tobolky, vyskúšajte ho vo forme sirupu. V lekárňach môžete naraziť na komplexné výživové doplnky presne namixované tak, aby doplnili vitamíny do tela dojčiacej ženy.

V prípade, že máte potravinové alergie, celiakiu, trpíte ochorením štítnej žľazy alebo ste vegetariánka, vždy konzultujte užívanie vitamínových doplnkov so svojím lekárom.

Sprievodca dojčením

Získejte praktického průvodce jednoho z nejdůležitějších období každé maminky.

Gratulujeme!

Brzy už se o kojení a jednom z vůbec nejdůležitějších období každé ženy dozvíte vše podstatné.

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky