Začíname s príkrmami alebo od materského mlieka k jedlu

Dojčenie zaisťuje vášmu bábätku plnohodnotnú výživu aj ochranu v prvých 6 mesiacoch života. A ak všetko ide, ako má, a vaše dieťa sa vyvíja a rastie, nie je dôvod v tomto období začínať s príkrmami. V polroku sa však situácia začína meniť.

Začíname s príkrmami alebo od materského mlieka k jedlu

Začína vám nová etapa spoločného života. Na jednej strane pred vami stojí výzva v podobe odstavenia od dojčenia, na strane druhej sa príkrmy pre vaše dieťa stanú novým, príťažlivým a čo viac taktiež veľmi chutným prvkom v jeho strave. Existuje niekoľko možností ako na to, v každom prípade majte ale na pamäti, že ste to vy a vaše dieťa, kto rozhoduje o tom, ako táto zmena bude prebiehať. Mali by ste preto prihliadnuť na osobnosť svojho dieťaťa, na to, aké je citlivé na zmeny, a taktiež by ste mali dbať na to, aby poznávanie nového jedla a pitie nebolo spojené s negatívnymi zážitkami.

Postupné odstavenie od dojčenia:

  • Začnite tým, že vynecháte kŕmenie, ktoré vaše dieťa nemá príliš v obľube. Napríklad to, keď sa vaše dieťa síce dožaduje kŕmenia, ale vaše prsia preňho nie sú dostatočne naplnené mliekom, čo váš drobček nesie s nevôľou.
  • Neponúkajte svojmu dieťaťu dojčenie, ak ho nevyžaduje.
  • Pokúste sa odvrátiť pozornosť dieťaťa od dojčenia iným, novým spôsobom, napríklad zmeňte miesto a čas odstavenej dávky.
  • V čase dojčenia postupne zavádzajte príkrmy, aby sa vaše dieťa naučilo, že je to náhrada za vaše mlieko. Vydržte a deň za dňom podávajte príkrmy častejšie.
  • Skúste čo najlepšie vnímať priania svojho dieťaťa. Len na ňom najlepšie poznáte, ako zmeny prijíma. Všetko robte tak, aby si na novú situáciu mohlo v pokoji privyknúť.

Vedeli ste, že…

...prestať dieťatko dojčiť je najlepšie po deviatom mesiaci, keď už spoznalo väčšinu iných potravín? Pokiaľ sa ho rozhodnete odstaviť skôr, treba db na plnohodnotný kalorický pjem. S tým vám ľahko pomôže dojčenské mlieko.

Odstavenie formou „všetko alebo nič“

pri tomto prístupe budete potrebovať veľa silnej vôle a vytrvalosti. Odmenou vám bude až nečakaný úspech. A ako na to? Všetko bude jednoduchšie, keď s odstavovaním začnete až po dosiahnutí 9. mesiaca. V tomto čase už totiž vášmu drobčekovi môžete ponúknuť väčšinu potravín, s ktorými sa zoznámil už predtým. Ak sa rozhodnete začať už medzi 6. až 9. mesiacom, je potrebné starostlivo dbať na to, aby dojčenská výživa, ktorú vášmu dieťaťu dávate, plnohodnotne pokryla odporúčaný denný kalorický príjem. Z tohto dôvodu je dôležité, aby ste s dojčenskou výživou začali už nejaký čas pred tým, ako sa pustíte do veľkej zmeny. Je potrebné, aby si bábätko na fľašu a mlieko zvyklo. Zaveďte preto do režimu dojčenia jednu fľašu dojčenského mlieka aspoň niekoľko dní dopredu.

Plusy a mínusy dojčenskej výživy

 

  • Dojčenská výživa spočiatku zasýti vaše dieťa na dlhší čas než dojčenie, čo znamená, že nebudete musieť kŕmiť tak často.
  • Odstavenie bude mať vplyv taktiež na vás samú. Vaše prsia sa ešte nejaký čas po odstavení budú plniť mliekom, môžu vás bolieť alebo byť zapálené. Od bolesti vám uľaví odsávanie, studené obklady a taktiež užívanie paracetamolu.
  • Nemajte obavy z toho, že sa vaše prsia plnia mliekom týždne a mesiace po ukončení dojčenia. Je to úplne normálne.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Cukry

Ako cukry sú označované jednoduché sacharidy, ktoré majú vo svojej molekule jeden alebo dva monosacharidy. Sú rýchlym zdrojom energie. V strave by sa mali nachádzať v menšom množstve, keďže ich nadmerná konzumácia môže viesť k rozvoju obezity. Nadmerná konzumácia cukru takisto spôsobuje vyššiu kazivosť zubov. Medzi jednoduché sacharidy sa radí glukóza, fruktóza (ovocný cukor), sacharóza (repný alebo trstinový cukor), laktóza (mliečny cukor).

Zdroje: Všetky potraviny s obsahom cukru a sladené nápoje; medzi zdravšie potraviny so sladkou chuťou patrí ovocie s obsahom fruktózy alebo mlieko s obsahom laktózy.Cukr

Tuky

Najbohatší zdroj energie a nezastupiteľná zložka bunkových membrán. Tuky sú zdrojom esenciálnych mastných kyselín a sú dôležité na vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K. Slúžia ako izolačná vrstva organizmu proti tepelným stratám. Dodávajú strave plnosť a chuť. Z výživového a zdravotného hľadiska by mali v strave tvoriť 25 až 35 % s prevahou rastlinných tukov nad živočíšnymi. Živočíšne tuky obsahujú väčšinou vyšší podiel nasýtených mastných kyselín a mávajú tuhú konzistenciu. Rastlinné tuky majú vyšší podiel mono- a polynenasýtených mastných kyselín. Označujú sa ako oleje a sú tekuté.

Zdroje: Plnotučné mlieko a mliečne výrobky, tučné mäso, rastlinné a živočíšne tuky, materské mlieko.

 

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky