Chcem svoje miesto pri stole alebo výživa detí od 8 do 12 mesiacov

V ôsmych mesiacoch sa začnú diať veci! Vaše dieťa vstupuje do vzrušujúceho obdobia, keď vám bude dávať najavo, aké už je veľké a samostatné. Áno, týka sa to aj jedla. Hlavne mu nezabudnite vytvoriť miesto pri vašom stole! Váš drobček by vám to mal určite za zlé.

Chcem svoje miesto pri stole alebo výživa detí od 8 do 12 mesiacov

Vaše dieťa prežíva veľmi šťastné obdobie. Začína si uvedomovať seba samého, čo vám taktiež bude naplno ukazovať, a taktiež si bude čo najviac užívať to dobré tak z dojčenia, ako z ešte stále nového sveta príkrmov. V tomto veku by sa vaše dieťa malo stravovať aspoň 5× denne. Strava by mala byť pestrá. Pozostávať môže napríklad z dvoch porcií mlieka, zeleniny, mäsa, rýb, vajec, ovocia a cereálií. A stále je tu dojčenie alebo dojčenské mlieko. Čo sa týka príjmu tekutín, ten by sa mal okrem už zmienených dvoch porcií mlieka pohybovať v rozmedzí 200 až 500 ml. Najvhodnejšia je voda, nesladený čaj alebo taktiež prírodné ovocné šťavy.

Od kašičiek k pevnej strave

Ešte pred dosiahnutím jedného roka je dobré začať do stravy pridávať malé kúsky, aby si vaše dieťa mohlo postupne zvykať na pevnú stravu. S tou môžete začať vo chvíli, keď má vaše dieťa vyvinuté zúbky a je schopné potravu žuvať. Užitočné je, keď dieťa vie používať lyžicu. Jedlo stačí nakrájať na malé kúsky a premiešať.

Zvládnem to sám

Zhruba od 10. mesiaca sa u vášho dieťaťa začne silnejšie prejavovať túžba po samostatnosti. Čím ďalej viac vám bude chcieť dokázať, aký už je veľký alebo veľká a ako už vie jesť bez vašej pomoci. V skutočnosti sú deti ale ešte príliš malé. Tak, či onak, vaše dieťa bude chcieť každé jedlo premeniť na čo najväčší chuťový aj zmyslový zážitok, bude si ho chcieť samo brať do ručičky a vkladať do pusy. Vhodné sú kúsky mäkkého ovocia (banány, hrušky, marhule) alebo varenej zeleniny (karotka, zemiaky). Pripravte sa na to, že odteraz bude pri jedle poriadna zábava.

Sunar jedálniček

Získejte jídelníček plný užitečných výživových rad, receptů a dobrot.

Ďakujeme!

Teraz sa môžete tešiť na cenné rady a informácie, ktoré vám pomôžu s jedálničkom pre vaše najmenšie

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Zinok

Urýchľuje biochemické procesy v organizme, je dôležitý pre metabolizmus makroživín (sacharidov, tukov, bielkovín) a mastných kyselín. Má funkciu štruktúrnu a regulačnú. Nezastupiteľnú rolu hrá v rozvoji poznávacích funkcií a syntéze bielkovín. Prispieva k správnemu vývoju kostí, vlasov, nechtov
a pokožky. Dôležitý je takisto pre rozvoj zraku a imunitného systému. Svoju rolu zohráva aj v činnosti žliaz s vnútornou sekréciou a zvyšuje syntetickú činnosť pečene. V neposlednom rade chráni bunky pred oxidatívnym stresom a podieľa sa na procese ich delenia.

Zdroje: Mäso, mlieko, mliečne výrobky, rybie mäso, zelenina, pšeničné klíčky, droždie, semená tekvíc.

Železo

Je súčasťou krvného farbiva hemoglobínu a podieľa sa tak na prenose kyslíka. Od neho závisí, koľko kyslíka sa dostane do mozgu, srdca a ostatných dôležitých orgánov vrátane svalov. Pri jeho nedostatočnom príjme môže dochádzať k málokrvnosti, čo je jeden z najčastejšie sa vyskytujúcich deficitov aj u malých detí. Ďalej prispieva k posilňovaniu imunitného systému a rozvoju poznávacích funkcií u detí. Takisto sa podieľa na procese delenia buniek. Jeho dostatočný príjem je možné zaistiť výhradne pestrou a pravidelnou stravou.

Zdroje: Červené mäso, vnútornosti, listová zelenina, žĺtok, strukoviny, ryby, brokolica, celozrnné produkty.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky