Správna výživa v tehotenstve

Nie je žiadnym tajomstvom, že strava v tehotenstve má priamy vplyv na vývoj plodu. Preto je na mieste dbať v tehotenstve, viac než kedykoľvek, na dodržiavanie zdravej životosprávy. Nebudete tak prispievať iba svojmu bábätku, ale aj sama sebe. Vaše telo tak bude lepšie pripravené na pôrod a obdobie po pôrode.

Správna výživa v tehotenstve

Prečo je v tehotenstve tak dôležitá zdravá životospráva?

Je tomu tak preto, že všetky orgány, kosti, svalstvo aj obehový systém vášho bábätka sa vyvíjajú v podstate od samotného počiatku tehotenstva. Postupný rast a vývoj bábätka vyžaduje pravidelný a veľký prísun energie aj živín. Preto je najmä v tomto období tak dôležité dbať na zdravý a pestrý jedálny lístok aj dostatočný pitný režim.

Je potrebné jesť v tehotenstve dvakrát viac, keď jem vlastne za dvoch?

Nie, to skutočne nie je nutné. V skutočnosti sa energetická náročnosť vášho organizmu v tehotenstve zvýši zhruba o 15 %. I preto na sebe môžete sledovať väčšiu chuť do jedla, a to napriek všetkým žalúdočným nevoľnostiam, ku ktorým môže v tehotenstve dochádzať.

Mám v tehotenstve zmeniť svoje stravovacie návyky?

Nemusíte sa hneď uchyľovať k dramatickým zmenám. Dôležité je, aby vaša strava obsahovala potrebné živiny, to jest vitamíny a minerálne látky. Najmä potom kyselinu listovú, vitamín D, vápnik, železo a omega-3 nenasýtené mastné kyseliny.

Prečo je pre mňa kyselina listová tak dôležitá?

Kyselina listová znižuje riziko vrodených porúch a prispieva k rastu embryonálnych tkanív počas tehotenstva. Pri jej nedostatku sa častejšie vyskytujú potraty, defekty centrálneho nervového systému či rázštepové poruchy nervového systému. Za normálneho stavu získavame dostatok kyseliny listovej prirodzenou cestou z potravy, predovšetkým z celozrnných obilných výrobkov, zelenej zeleniny a pečienky. V tehotenstve si však telo žiada jej extra prísun. Preto sa odporúča užívať ju vo forme potravinového doplnku už od 12. týždňa tehotenstva

Ako je to s prospešnosťou vitamínu D?

V tehotenstve si vaše telo žiada zvýšený príjem vitamínu D, pretože sa významne podieľa na tvorbe kostí bábätka. Pomáha zároveň organizmu lepšie získavať vápnik zo stravy, a vápnik má, ako to je známe, tiež zásadný vplyv na tvorbu kostí. Výskumy dokonca preukázali, že dostatočný príjem vitamínu D znižuje u nastávajúcich mamičiek riziko vzniku tehotenskej cukrovky. Prirodzeným zdrojom vitamínu D je pre náš organizmus dostatok slnečného svetla, tučné rybie mäso, mäso všeobecne, vajcia a maslo. Ako odporúčaná dávka vitamínu D v tehotenstve sa uvádza 15 mg denne.

Platí, že vyvážená, pestrá a zdravá strava je tým pravým kľúčom k tomu, aby mal náš organizmus dostatok všetkých potrebných živín. Čo to od nás vyžaduje?

 

  • Každodennú konzumáciu rôznych druhov ovocia a zeleniny.
  • Pravidelnú konzumáciu rybieho mäsa, v prípade tučných rýb maximálne 2× týždenne.
  • Dávať prednosť celozrnným produktom.
  • Obmedziť príjem nasýtených mastných kyselín v strave a čo najviac ich nahradiť polynenasýtenými (omega-3 a omega-6). Ďalej do stravy zaradiť nepražené orechy a semienka a strukoviny (napr. fazuľa, hrášok).
  • Ak nie je možné zabezpečiť pestrú stravu, je možné potrebné vitamíny a minerálne látky vrátane ostatných živín doplniť obohateným mliečnym nápojom Sunar gravimilk.

Vedeli ste, že…

...vyvážená, pestrá a zdravá strava významne prispieva k plodnosti. Túto skutočnosť je preto dobré mať na pamäti už pri plánovaní tehotenstva.

Ako získať vápnik prirodzenou cestou?

Medzi významné zdroje vápnika patria mliečne produkty, syry (v tehotenstve sa však radšej vyhnite light verziám a taktiež zrejúcim syrom s ušľachtilou plesňou), zelenina, orechy a strukoviny.

A čo železo?

Dobrým zdrojom železa je červené mäso, celozrnný chlieb, zemiaky, orechy, žĺtok, strukoviny, ovocie a zelenina. Na jeho lepšie spracovanie potrebuje náš organizmus vitamín C. Preto sa odporúča spoločne s produktmi obsahujúcimi železo konzumovať aj tie s obsahom vitamínu C.

Aké mastné kyseliny sú prospešné?

Predovšetkým nenasýtené mastné kyseliny omega-3 a omega-6, ktoré sa významne podieľajú na rozvoji mozgu a očnej sietnice vášho bábätka. Medzi ich dobré zdroje patria tučné ryby ako losos, makrela či sleď. Ale pozor, neodporúča sa konzumovať ich viac než 2× týždenne. Ak práve nepatríte medzi milovníkov rybieho mäsa, nemusíte hneď prepadať panike. Tieto prospešné kyseliny totiž nájdeme taktiež vo vlašských orechoch, dyňových a ľanových semienkach alebo ľanovom oleji. V prípade akýchkoľvek nejasností, či vaša strava obsahuje dostatok nenasýtených mastných kyselín, neváhajte a obráťte sa na svojho lekára či výživového poradcu.

Vďaka dostatočnému príjmu tekutín a pestrej strave s vysokým obsahom ovocia, zeleniny, rýb a orechov získate viac v tehotenstve toľko potrebnej energie a celkovo sa budete cítiť lepšie.

Aké tekutiny sú v tehotenstve vhodné?

Voda, voda a zase voda. A čím viac, tým lepšie! Voda je tým hlavným médiom, ktoré do celého nášho tela prenáša živiny, a navyše nás výborne prečisťuje. Ak si budete chcieť z času na čas od vody predsa len odpočinúť, môžete siahnuť po šálke bylinkového čaju (samozrejme nesladeného) alebo po pohári nesladeného nápoja. Sladeným nápojom sa v tehotenstve radšej úplne vyhnite, majú totiž neblahý vplyv na vaše citlivé zuby a ďasná.

Aké ťažkosti so zubmi mi hrozia v tehotenstve?

Žalúdočné kyseliny, ktoré sa v dôsledku častých nevoľností a pálenia záhy uvoľňujú v ústach, môžu spôsobovať poškodenie zubnej skloviny. Taktiež hormonálne zmeny, ku ktorým v tehotenstve dochádza, môžu byť príčinou zvýšenej tvorby ústneho povlaku, ktorý vedie až k zápalom a krvácaniu.

Sprievodca dojčením

Získejte praktického průvodce jednoho z nejdůležitějších období každé maminky.

Gratulujeme!

Brzy už se o kojení a jednom z vůbec nejdůležitějších období každé ženy dozvíte vše podstatné.

Chyba

Formulár sa z nejakého dôvodu nepodarilo spracovať.

Slovník zloženie

Probiotiká

Živé baktérie, ktoré sa nachádzajú v črevnom trakte. Majú prospešný vplyv na zdravie človeka, no v mnohých prípadoch je túto skutočnosť potrebné ešte overiť a získať ďalšie dôkazy. Medzi najbežnejšie probiotiká patria baktérie z rodu LactobacillusBifidobacterium.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. Ďakujeme.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky