Výživová poradňa

Tu sa dozviete všetko potrebné o detskej výžive a stravovanie Nenajdete-li odpověď na vaši otázku, neváhejte se obrátit na naše odborníky.

Máte otázku?

Vaša otázka

  • Aké sú hlavné výživové odporúčania pre ženy v tehotenstve?

    Strava v tehotenstve by mala byť bohatšia a pestrejšia než u netehotnej ženy. Predovšetkým je potrebné klásť dôraz na dostatočné množstvo základných živín, t. j. bielkovín, tukov a cukrov, ale aj tzv. ochranných látok, ku ktorým radíme vitamíny a minerály. Bolo preukázané, že nedostatočný, ale zároveň aj nadmerný príjem potravy a nerovnomerné zastúpenie jednotlivých zložiek môže mať nepriaznivý vplyv na vývoj plodu, ale aj zdravotný stav ženy a dokonca aj na schopnosť dojčiť. Odporúčaný denný energetický príjem tehotnej ženy by mal byť približne 2 400 kcal. V prípade, že je energetický príjem nedostatočný, hrozí predčasný pôrod, vývoj plodu môže byť oneskorený a môže mať nízku pôrodnú hmotnosť. Naopak, nadmerný energetický príjem v tehotenstve je spájaný s vyšším výskytom tehotenskej cukrovky, vysokým tlakom a preeklampsiou. Nesúvisí však s vyššou pôrodnou hmotnosťou novorodenca. Tú ovplyvňuje východisková hmotnosť matky, a nie jej hmotnostné prírastky v tehotenstve.

  • Odkedy sa u detí začína rozvíjať chuť?

    Deti rozoznávajú rôzne chute už v brušku. Zhruba od 6. mesiaca tehotenstva bábätko rozlišuje, či je plodová voda sladká, horká alebo kyslá. Čerstvo narodené deti majú dokonca o tisíc chuťových pohárikov viac než dospelí, a to obdivuhodných 10 000. Tie však, ako deti rastú, postupne zanikajú. Nie je tak žiadnym prekvapením, že dojčatá spoľahlivo spoznajú rozdiel medzi materským mliekom a dojčenskou výživou. To však nie je všetko! Prostredníctvom materského mlieka môžete vášmu dieťatku pripraviť celý rad silných chuťových zážitkov.

  • Čo má hlavný vplyv na utváranie potravinových preferencií u detí?

    Je možné povedať, že ide o mix genetických predispozícií a stravovacích návykov, ktoré si bábätko osvojuje v brušku. Bábätko sa zoznamuje s najrôznejšími chuťami tým, ako vdychuje plodovú vodu, ktorá pomáha utvárať jeho pľúca a tráviaci systém. Do nej prechádza všetko, čo mamička zje a vypije. Hovoríme o počiatku utvárania chuťových preferencií pre určité potraviny, ktoré bábätko neskôr rozpoznáva takisto v materskom mlieku. Aj z toho dôvodu sa neodporúča dramaticky meniť stravu po pôrode. Bábätko totiž môže odmietať materské mlieko, v ktorom nerozpozná známe chute z bruška.

  • Môžem v tehotenstve kombinovať Gravimilk s inými vitamínovými doplnkami?

    V tehotenstve sa v prvom rade odporúča zaistiť kvalitnú a pestrú stravu. Akékoľvek doplnky stravy sú určené iba na doplnenie chýbajúcich vitamínov, minerálnych látok alebo v prípade, že nie je možné zaistiť adekvátnu stravu. Gravimilk obsahuje 20 % dennej odporúčanej dávky obsiahnutých vitamínov a minerálnych látok. V kombinácii s ďalšími doplnkami stravy a dennou bežnou stravou môže dochádzať k navýšenému príjmu niektorých vitamínov a minerálnych látok. Kombinácia sa teda neodporúča. V každom prípade je užitočné konzultovať používanie vitamínových doplnkov stravy s ošetrujúcim lekárom.

  • Kedy by som mala začať so správnou životosprávou, pokiaľ plánujem otehotnieť?

    So správnym stravovaním by ste mali začať čo najskôr bez ohľadu na to, či plánujete bábätko, alebo nie. Je to veľmi prospešné pre náš organizmus a celkový životný štýl. Správnym stravovaním dostávame do tela všetky dôležité živiny v potrebnom množstve. V prípade plánovaného tehotenstva sa odporúča začať so „správnejším“ stravovaním a úpravou denného režimu aspoň 3 MESIACE VOPRED. Organizmus má tak dostatok času vyrovnať sa a zaistiť si stabilnú a optimálnu hmotnosť. S tým súvisí aj celková zmena životného štýlu. Žena by mala byť viac v pokoji, fajčiarky by svoj zlozvyk mali určite obmedziť alebo lepšie úplne vypustiť. Takisto sa odporúča obmedziť nadmernú konzumáciu kávy a čierneho čaju a v rámci pitného režimu si zaistiť dostatočný príjem čistej vody, resp. striedať bylinné čaje. Dostatok ovocia a zeleniny, mäsa či obilnín by mal byť samozrejmosťou. Zabúdať by ste nemali ani na dostatočnú konzumáciu rýb, najmä tučných, ktoré sú výborným zdrojom omega-3 polynenasýtených mastných kyselín. Tie sú dôležité pre správnu funkciu mozgu a očnej sietnice. Obmedziť by ste mali sladké a sýtené nápoje, sladkosti a, samozrejme, alkohol. Užívanie akýchkoľvek liekov je vhodné konzultovať s ošetrujúcim lekárom.

  • Čoho by som sa mala v období tehotenstva vyvarovať?

    V tehotenstve platia všeobecné zásady, ktoré je vhodné dodržiavať aj za bežných podmienok. No v tomto období je viac než inokedy vhodné viac sa zamerať na svoje telo a poskytnúť mu to najlepšie. V každom prípade sa vyvarujte nadmerného príjmu tučných potravín a aj tých, ktoré obsahujú veľa soli, resp. skrytú soľ. Tá prispieva k väčšiemu zadržiavaniu vody v tele, čo môže okrem iného zapríčiniť aj opuchy nôh. Z potravín s vysokým obsahom soli sú to napr. údeniny, slané pochutiny ako chipsy, slané oriešky, rôzne dochucovacie omáčky, kečupy, sójové omáčky, neodporúčajú sa ani zrejúce syry s ušľachtilou plesňou, nakladané syry a pod. Tehotné ženy by sa mali takisto vyvarovať nadmernej konzumácii kávy. Vzhľadom na obsah kofeínu sa odporúčajú 2 – 3 šálky denne. Podobne je to aj s konzumáciou čierneho čaju a nápojov s obsahom kofeínu (energetické nápoje). Zo zdravotného hľadiska je ďalej žiaduce obmedziť či úplne prestať fajčiť. Zdravotné rizika spojené s fajčením sú všeobecne známe. Fajčenie je spájané s poruchami vývoja plodu, a to platí nielen pri aktívnom fajčení, ale aj pre pasívne fajčenie pri pobyte v zafajčených priestoroch. Podobne je to aj s konzumáciou alkoholu v období tehotenstva, ktorý sa v žiadnom prípade neodporúča. Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje vývoj plodu, je stres. Ten síce priamo nesúvisí s výživou, ale je potrebné sa ho maximálne vyvarovať. V období tehotenstva, ale aj v období plánovania tehotenstva je veľmi dôležité byť čo najviac v pokoji, nestresovať sa a pristupovať k životu a všetkému, čo prináša, maximálne pozitívne. V stresových situáciách telo vyplavuje obranné látky, ktoré môžu mať negatívny vplyv na správny vývoj plodu a tým aj na bábätko.

  • Môžem v tehotenstve aspoň občas konzumovať alkohol?

    Konzumácia alkoholu sa v tehotenstve rozhodne neodporúča, a to v akomkoľvek množstve, pretože existuje veľké riziko negatívneho vplyvu na vývoj plodu. Síce sa v niektorých diskusiách a odporúčaniach určité množstvo alkoholu toleruje, otázkou však je, čo je to malé a bezpečné množstvo a či tehotnej žene prináša toľko pozitívneho na úkor zdravia dieťaťa. Alkohol je takisto nositeľom značného množstva energie, ktorou je oveľa lepšie prijímať zo zdravých potravín.

Opýtajte sa nás

Neváhajte sa našich špecialistov opýtať na čokoľvek z oblasti výživy a stravovania. Radi vám odpovieme hneď ako to bude možné. V období od 16/12 - 1/1 bude poradňa nedostupná a na vaše otázky odpovieme až v januári 2018. Ďakujeme za pochopenie.

Chráněno službou reCAPTCHA | Ochrana soukromí | Smluvní podmínky

Komplexný jedálniček pre vašich najmenších

Získať zdarma